Grotschilderingen

Grot- of rotsschilderijen zijn geschilderd op muren en plafonds, meestal daterend uit de prehistorie. Rotsschilderijen zijn gemaakt sinds het paleolithicum, 40.000 jaar geleden. Algemeen wordt aangenomen dat de schilderijen het werk is van de gerespecteerde ouderlingen of sjamanen.

Toen de Europeanen de eerste schilderijen zagen, in 1879, van de Magdalenajagers in de grotten van Altamira, Cantabria, Spanje  werd door academici geacht dat ze nep waren. Het nieuwe darwinistische denken over evolutie werd uitgelegd dat de vroege mens niet ver genoeg gevorderd kon zijn om kunst te maken. Emile Cartailhac, een van de meest gerespecteerde prehistorici van de late negentiende eeuw, geloofde dat ze bedacht waren door Creationisten om zo hun ideeën te ondersteunen en te spotten naar Darwin. Grotschilderijen kunnen ook waardevolle aanwijzingen geven over de cultuur en de opvattingen van die tijd. De leeftijd van de schilderijen blijft op vele plaatsen een omstreden onderwerp, omdat methodes zoals radiokoolstof datering gemakkelijk kan worden misleid door besmette monsters van het oudere of nieuwere materiaal, en grotten en rotsen zijn meestal bezaaid met overhangende brokstukken materiaal uit vele perioden. De keuze van de kunst  onderwerpen kan ook een datum vermelden, zoals de rendieren in de Spaanse grot van Cueva de las Monedas, die de kunst impliceert afbeeldingen uit de laatste ijstijd. In de oudste grot van Chauvet is dat 32.000 jaar oud.

De meest voorkomende thema's in grotschilderijen zijn grote wilde dieren, zoals bizons, paarden, oerossen en herten, en de sporen van de menselijke hand evenals abstracte patronen. Tekeningen van de mens zijn zeldzaam. In Europa is de grotkunst begonnen in de Aurignacien periode (Höhle Fels, Duitsland), maar ze bereikte haar hoogtepunt in de late Magdalenien (Lascaux, Frankrijk).

De schilderijen werden gemaakt met rode en gele oker, hematiet, mangaanoxide en houtskool. Soms is het silhouet van het dier ingesneden in de rots. Toortsen voorzien wat licht in de grot. Abbe Breuil geïnterpreteerd de schilderijen als zijnde jachtmagie, bedoeld om de jacht op het aantal dieren te verhogen. Aangezien er een aantal beelden uit klei lijken te zijn die de doelstellingen van speren aangeven, kan dit gedeeltelijk waar zijn, maar ze verklaart niet hoe de afbeeldingen van roofdieren zoals de leeuw of de beer daarmee te maken hebben. Een alternatieve en meer moderne theorie is gebaseerd op studies van de meer moderne jager/verzamelaarssamenleving, en dat is dat de schilderijen zijn gemaakt door de Cro-Magnon sjamaan. De sjamaan zou zich hebben teruggetrokken in de duisternis van de grotten, kwam in een trance en schilderde dan beelden van zijn visies, misschien met enige notie van de aantrekkingskracht van de wanden zelf. Dit wordt deels verklaard door de afgelegen ligging van sommige van de schilderijen (die vaak in diepe grotten liggen) en de verscheidenheid van onderwerpen (van prooidieren of roofdieren en menselijke handafdrukken). Echter, zoals met alle prehistorie zaken is het onmogelijk om door het relatieve gebrek aan materiële bewijzen de prehistorische zaken en mentaliteit te begrijpen in onze moderne geest.

Het dorp Lascaux heeft een complex van grotten in het zuidwesten van Frankrijk en staat bekend om zijn rotstekeningen. De oorspronkelijke grotten, gelegen nabij het dorpje Montignac, bevatten enkele van de vroegst bekende kunst, en dateert van ergens tussen 13.000 en 15.000 v Chr., of zo ver terug als 25.000 v. Chr.

Vroege rotsschilderijen gevonden in het beroemde grottenstelsel in Afghanistan.

Zuid Afrikaanse grotkunst.
Archeologen hebben met behulp van de nieuwste radio-koolstofdatering technologie in de Ukhahlamba-Drakensberg schilderijen gevonden die 3000 jaar oud zijn


Clusters van de handafdrukken, die dateren van 2500 jaar geleden, en staan op de muren van Cueva de las Manos - de grot van de handen - in Patagonië, Argentinië. 

25.000 jaar oude grotschildering in de Pech Merle grot, Frankrijk. Afdrukken van de beroemde "gevlekte paarden" muurschildering.