Petrogliefen in Europa

Interpretatie

Deze tekeningen hadden waarschijnlijk een diepe culturele en religieuze betekenis voor de samenleving en in veel gevallen bleef deze betekenis voor hun nakomelingen bestaan. Vele rotstekeningen zijn aan een soort van nog-niet-helemaal begrepen symbolische of rituele taal. Latere hiërogliefen uit de Noordse bronstijd in Scandinavië lijken te verwijzen naar een bepaalde vorm van territoriale grens tussen stammen onderling, in aanvulling op mogelijke religieuze betekenissen. Ook blijkt dat er lokale of regionale dialecten van soortgelijke of naburige volkeren bestaan. De Siberische inscripties zien er uit als een aantal vroege vormen  van de runen, hoewel er geen relatie tussen hen is. Ze zijn nog niet goed begrepen.

Sommige onderzoekers hebben van de gelijkenis van de verschillende stijlen van rotstekeningen in de verschillende continenten gemerkt, terwijl de verwachting is dat alle mensen zouden zijn geïnspireerd door hun omgeving, daardoor is het moeilijker om de gemeenschappelijke stijlen toe te lichten. Dit kan toeval zijn, of geeft een indicatie dat bepaalde groepen van mensen op grote schaal migreerden van de eerste gemeenschappelijke plaats.

In zijn catalogus over  Schotse rock kunst, vat Ronald Morris samen dat er 104 verschillende theorieën over de interpretatie ervan zijn.

Andere, meer controversiele, verklaringen zijn meestal geworteld in Jungiaanse psychologie en de standpunten van Mircea Eliade. Volgens deze theorieën is het mogelijk dat de gelijkenis van de rotstekeningen (en andere atavistische of archetypische symbolen) uit verschillende culturen en continenten een gevolg is van de erfelijke structuur van het menselijk brein.

Andere theorieën suggereren dat rotstekeningen werden gemaakt door sjamanen in een veranderde staat van bewustzijn, misschien veroorzaakt door het gebruik van natuurlijke hallucinogenen. Veel van de geometrische patronen (bekend als vorm constanten) die terugkeren in de rotstekeningen en grotschilderingen hebben aangetoond dat "hard-wired 'in het menselijk brein, ze komen vaak voor in de visuele stoornissen en hallucinaties veroorzaakt door drugs, migraine en andere stimuli .

De hedendaagse banden tussen sjamanisme en rock-art onder de San bevolking van de Kalahari-woestijn zijn bestudeerd door de Rock Art Research Institute (Rari) van de Universiteit van Witwatersrand. Hoewel kunstwerken van de San mensen voornamelijk schilderijen zijn, kunnen de overtuigingen achter hen misschien wel worden gebruikt als basis voor het begrijpen van andere vormen van rock kunst, waaronder de rotstekeningen.

Verenigd Koninkrijk

Experts stellen datum aan de Britse rock kunst - 12800 jaar v. Chr.

 

Azerbeidzjan   

De Stone Age rotstekeningen in Gobustan, Azerbeidzjan werden niet ontdekt door een archeologische expeditie. Hun ontdekking kwam heel toevallig. In 1930, werd er gewerkt in een steengroeve. Het gebied ligt vol met reusachtige rotsblokken en rotsformaties. Een van de steenhouwers bemerkte ongebruikelijk snijwerk op de rotsen. Hoe meer rotsen waren uitgesneden, hoe meer de schilderijen werden gezien. Zelfs nog meer schilderijen werden aangetroffen in wat leek door mensen gemaakte grotten. Het werk bij de steengroeve werd al snel gestopt, zodat de schilderijen zorgvuldig onderzocht konden worden.

In 1939, begon archeoloog Isaak Jafarzade het eerste archeologisch onderzoek van de rotstekeningen in Gobustan. Tussen 1940 tot 1965, identificeerde en documenteerde onderzoek teams ongeveer 3.500 individuele rotstekeningen op 750 rotsen. De oudste rotstekeningen zijn geïdentificeerd tot 1200 tot 800 voor Christus. Er wordt echter aangenomen dat het leven hier zelfs nog eerder bestond en dat Gobustan één van de bakermatten van de beschaving was. Dit onderzoek werd gepubliceerd in een boek getiteld "Gobustan" in 1978.